Fysikaaliset hoidot

Ultraääni, US

Ultraääni on syvälämpöhoito, jolla lämpövaikutus saadaan syvemmälle kudoksiin ja kuin esim. lämpöpakkauksilla. Ultraäänihoidossa kudoksen johdetaan väliaineen tai veden välityksellä mekaanista nopeaa värähtelyä, joka muodostaa ääniaaltoja. Tämä saa kudosten aineenvaihdunnan ja verenkierron paranemaan, sekä tarvittaessa nostaa kudosten lämpötilaa. Ultraäänihoitoa voidaan antaa joko sykkivänä tai jatkuvana riippuen hoidettavasta alueesta tai vaivan asteesta. Ultraäänihoito helpottaa myös kipua ja lihasjännitystä.

Sähkökipuhoito, TNS

TNS, eli transkutaaninen elektroninen hermostimulaatio, on parhaiten tunnettu sähköisistä kivunhoitomenetelmistä. TNS on laajalti käytetty ja sen vaikuttavuudesta on runsaasti tutkimustuloksia. Sähköhoidon käyttötarkoitus on yleisimmin kroonisen tai akuutin kivun hoito.

TNS-hoito toteutetaan käytännössä asettelemalla iholle elektrodeja, joko esim. hermon kulkusuunnan mukaisesti tai paikallisesti kipualueelle tai sitä kiertäen. TNS-hoitoa käytetään sekä Virta on turvallista ja sen käyttöön liittyy vain vähän vasta-aiheita. TNS-hoitoa annetaan esim. selkäkipuihin, iskiaskipuun ja muihin hermosärkyihin, päänsärkyyn, niska-hartiakipuihin, jne.

Cryo-kylmäpuhallus

Kylmähoitoa käytetään fysioterapiassa erityisesti kontrolloimaan tulehdusta, turvotusta ja kipua. Kylmää voidaan käyttää lyhytkestoisena myös rentouttamaan lihasta ennen venyttelyä. Kylmähoito Cryo -laitteella suoritetaan puhaltamalla n. -30 asteista kylmää ilmaa pyörivin liikkein hoidettavalle alueelle muutaman minuutin ajan. Kylmäpuhalluksen etuna on nopea hoitovaikutus, kylmän jakautuminen tasaisesti ja tarkasti haluttuun kohtaan. Reumaattisissa tulehduksissa moni kokee cryo-hoidon erityisen hyväksi kipua ja tulehdusta lievittäväksi hoidoksi.

Fysio Reumala

Ajanvaraus